تبلیغات
یا امام حسن مجتبی علیه السلام

گناه تجسس!!


«یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیرًا مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَلَا تَجَسَّسُوا وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ وَاتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَّحِیمٌ» (آیه 12 سوره حجرات).

 

ای کسانی که ایمان آورده‏اید! از بسیاری از گمان‌ها بپرهیزید، چرا که بعضی از گمان‌ها گناه است، و هرگز (در کار دیگران) تجسس نکنید، و هیچیک از شما دیگری را غیبت نکند، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد؟ (به یقین) همه شما از این امر کراهت دارید، تقوای الهی پیشه کنید که خداوند توبه‌پذیر و مهربان است.

تجسس از نظر عقلی، اجتماعی و قانونی ممنوع و از نظر شرع حرام است. زیر نظر گرفتن پنهانی دیگران و کنکاش و جستجو درباره آنان و افشاگری و پخش کردن عیوب و اسرارشان نوعی تصرف و دخالت در امور دیگران به شمار می‏رود که از نظر عقلی ممنوع است. و از نظر اجتماعی هم تجسس کار ناپسندی است. زیرا زندگی هر فردی بسته به آبرو، حیثیت و شخصیت اجتماعی اوست و هتک حرمت و از بین بردن آبرو و آلوده ساختن شخصیت اجتماعی هر فردی به مثابه اعدام اوست. به بیان دیگر، سلب آبروی فرد به وسیله شایعات یا نقل اسرار و عیوب مساوی است با اعدام شخصیت اجتماعی او..
قطعا پی‏جویی و کنجکاوی نسبت به اسرار مردم از نظر اسلام حرام است. علاوه بر آیه مذکور روایات بسیاری در این رابطه صادر شده است. در روایتی آمده: «دنبال عیوب مردم نباشید که هر کس این چنین کند خداوند عیوب او را آشکار ساخته و آبرویش را می‏ریزد».
در روایت دیگر آمده: «هر کس به دنبال پیدا کردن عیوب نهانی مردم باشد تا بعد از یافتن آنها روزی آبروی او را بریزد خداوند آبروی او را حفظ نخواهد کرد و رسوایش خواهد کرد». مولا علی علیه‏السلام می‏فرماید: «پی‏جویی و کنجکاوی نسبت به اسرار و امور پنهانی مردم از بدترین گناهان است».
در روایت دیگر آمده است:
«اگر مشاهده کردید که فردی دنبال عیوب نهانی مردم است و گناهان خویش را فراموش کرده است بدانید که مکر خدا شامل حال او شده و اگر کسی گمان کند که خدا درباره‏اش هیچ تصمیمی نمی‏گیرد، و اصولاً نمی‏تواند بگیرد، گناه بزرگی مرتکب شده است
در کنار این خصوصیت ناپسند خداوند انسان را از دو مورد دیگر برحذر داشته: سوء ظن و غیبت.
سوء ظن و بدگمانى آثار فردى و اجتماعى و معنوى زیانبارى به دنبال دارد و به همین دلیل در دین مقدس اسلام، به آن توجه ویژه‏اى شده و اهل ایمان را سخت از آن برحذر داشته‏اند. بدگمانى به دیگران سرچشمه گناهان بزرگى چون تجسّس از کار و حال دیگران، غیبت، تهمت، حسادت و کینه‏توزى نسبت به دوستان و اهل ایمان مى‏گردد.
سوء ظن نسبت به دیگران موجب وارد شدن ضررهاى فراوان معنوى و حتى مادى به انسان مى‏گردد: حضرت على(ع) فرمود: «مراقب باش که سوء ظن بر تو غلبه پیدا نکند، به درستى که بدگمانى هیچ رفاقتى را بین تو و دوستت باقى نمى‏گذارد»،
در اسلام شدیداً از ترتیب اثر دادن به گمان‏هاى بیهوده و بى‏اساس منع گشته و از انسان‏ها خواسته شده تا زمانى که به مسأله‏اى یقین و علم پیدا نکرده‏اند، درباره آن قضاوت نکنید؛ چرا که عمل به ظنّ و گمان رابطه بین آدمیان را دچار تشویش و سستى کرده و اعتماد را در جامعه از بین مى‏برد.

تاریخ ارسال : پنجشنبه 19 تیر 1393 09:36 ق.ظ | نویسنده : امیرحسن - غلام الائمه

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : جمعه 17 شهریور 1396 01:53 ب.ظ
Fascinating blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere?
A theme like yours with a few simple adjustements would really make my blog jump out.
Please let me know where you got your design. Cheers
تاریخ ارسال : پنجشنبه 2 شهریور 1396 08:14 ق.ظ
Hello, I think your blog might be having browser compatibility issues.

When I look at your blog site in Ie, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping.

I just wanted to give you a quick heads up!

Other then that, superb blog!
تاریخ ارسال : یکشنبه 15 مرداد 1396 06:59 ق.ظ
You actually make it seem so easy with your presentation but
I find this topic to be actually something that I think I would never understand.

It seems too complicated and very broad for me.
I'm looking forward for your next post, I will try to get the hang
of it!

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر